Tabaksector bindt strijd aan tegen vervuiling door sigarettenpeuken aan de kust
PrintNieuws
Om de problematiek van rondslingerende sigarettenpeuken aan de kust aan te pakken, hebben de vier sigarettenbedrijven verenigd in Cimabel (British American Tobacco, Japan Tobacco International, Imperial Brands en Landewyck) en Philip Morris International in samenwerking met de Vlaamse vereniging voor pers-, tabak- en kansspelverkopers Perstablo een sensibiliseringscampagne opgezet om rokers aan te moedigen om hun peuken op te bergen in een zakasbakje in plaats van ze op straat of op het strand weg te gooien.
De bewustzijnscampagne kadert binnen het Vlaams Zwerfvuilcharter, een overeenkomst die de tabaksector onderschreef met Vlaams minister van Leefmilieu Zuhal Demir en de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) in 2022. De campagne vindt momenteel plaats bij 150 dagbladhandelaars in alle Vlaamse badplaatsen: De Panne, Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Oostende, Bredene, De Haan, Blankenberge, Zeebrugge en Knokke-Heist.
De deelnemende dagbladhandelaars ontvingen een voorraad zakasbakjes en communicatiemateriaal. De dagbladhandelaars kunnen de duurzame zakasbakjes aan een laagdrempelige prijs te koop aanbieden aan rokers, en de opbrengst van de verkoop voor zich houden. Dankzij de affiches en een opvallend uitstalrek in de deelnemende winkels wordt de aandacht van de roker gevestigd op de zakasbakjes als een handig hulpmiddel om de straten en het strand proper en peukenvrij te houden.
In de herfst van 2022 werd al een gelijkaardige bewustzijnscampagne op touw gezet in Antwerpen, Gent, Hasselt en Oostende. Uit een bevraging door onderzoeksbureau Ipsos bleek dat die campagne gewaardeerd werd door rokers. Anderzijds kwam uit die bevraging ook een belangrijk pijnpunt naar boven: nog teveel rokers voelen zich niet persoonlijk aangesproken door de peukenproblematiek. Ze zien wel in dat weggegooide sigarettenpeuken op straat een wezenlijk probleem vormen, maar beschouwen zichzelf niet als deel van de oorzaak of de oplossing. Daarom zullen Cimabel en Philip Morris de campagne herlanceren in diezelfde vier steden in het najaar van 2023.
“Met deze bewustzijnscampagnes willen we rokers over de streep trekken die nog niet overtuigd zijn van het nut van een zakasbakje,” vertelt Kris De Baets, voorzitter van Cimabel. “Maar sensibilisering is maar één puzzelstukje in de strijd tegen vervuiling door peuken. Idealiter zouden we moeten evolueren naar een afdwingbare reglementaire verplichting om een zakasbakje bij zich te hebben op het publieke domein, naar analogie met de bestaande verplichting om hondenpoepzakjes bij zich te hebben als je je hond uitlaat. Daartoe hebben de gemeentelijke overheden de sleutel in handen, via het politiereglement.”